Kunstveilingen, un jeu de l’amour et du hasard
Kunsthandel in de praktijk. Peter Bernaerts licht een tip van de sluier van het veilingwezen. Hoe ziet een dag van een veilinghouder eruit? Hoe bouwt een veilinghuis zijn catalogus uit? Is een veiling echt alleen voor rijken? Het antwoord is neen en Peter leert u waarom dat niet zo is. Maar waarom wordt er dan soms toch grof geld geboden?
Hoe schat een veilinghuis de waarde van een kunstvoorwerp correct in? Welke zijn de laatste trends? Klopt het dat een foute beweging of een onverwachte vingerbeweging desastreuze gevolgen kan hebben tijdens een veiling? Wat zijn de do’s and don’ts voor een bieder? Met welke kosten moet je rekening houden? Waarom is internetbieden een zegen en vloek?
En de belangrijkste vraag: waarom zijn liefde en toeval zo cruciaal in het veilingwezen?
Van Lier naar Antwerpen
De liefde voor kunst en schoonheid is Peter Bernaerts van het Antwerpse Veilinghuis Bernaerts met de paplepel ingegeven. In de jaren 1970 openden zijn ouders in Lier hun eerste antiekzaak. Als kind groeide Peter op in een decor van antiquiteiten en siervoorwerpen. Onder de bezielende en mediagenieke leiding van vader Mon Bernaerts en moeder Emmy Heylen werd een voormalige bioscoop in Antwerpen omgebouwd tot veilingzaal, een nieuwe pleisterplaats voor wat snel zou uitgroeien tot een van de toonaangevende Belgische hôtels de ventes.
Prestigezaak
Het dynamische en internationaal gewaardeerde huis heeft al meer dan eens geschiedenis geschreven. Maar de parel aan de kroon blijft de verkoop van het tot op heden duurste schilderij ooit afgehamerd door een Belgische veilingmeester: Oiseau de Ciel van René Magritte voor € 3,8 miljoen, een topstuk uit het faillissement van Sabena.
In 2012 opende op het Antwerpse Zuid, in de schaduw van het Koninklijk Museum voor Schone Kunsten, een nieuwe zaal (600 m2 extra), waar ook ruimte is voor tentoonstellingen en events. Een fikse investering maar de uitbreiding maakte Veilinghuis Bernaerts helemaal klaar voor de toekomst.
Inkijk in een geheime wereld
Peter realiseert zich dat kunstveilingen een soms wat geheime wereld zijn. Daarom geeft hij graag een inkijk achter de schermen.”Een veiling is een democratisch spel. Mensen komen kijken en zijn totaal vrij om te bieden of niet. (…) Als veilinghuis vinden we het ook belangrijk dat de ‘gewone man’ in contact komt met kunst. Je hoeft geen inkom te betalen, je moet niet opgekleed zijn, je hoeft niet te bieden. Alle objecten uit de veilingcatalogus zijn overigens te bekijken in de tentoonstellingsruimte, ‘pour le plaisir des yeux’. Bieden kan ter plaatse, maar sinds een paar jaar worden alle veilingen live gestreamd. Je kan dus ook bieden via internet. En dat blijkt heel populair …”
Peter Bernaerts brengt een sterk verhaal, dat de liefde voor zijn vak ademt. Hij ontkracht clichés en vooroordelen over het vak van veilingmeester. Als u hem aan het woord heeft gehoord, stapt u volgende week nieuwsgierig een veilinghuis binnen.
On Hold
foto’s ©Thibault Gregoire/Read My Lips