Een merk met een eigen smoel
Brillenmerk Odette Lunettes heeft zich op korte tijd op de kaart gezet door een verrassende en opmerkelijke marketing, out of the box. Eline De Munck en Bob Geraets tonen hoe je de begane paden kan verlaten om een merk met een smoel uit te bouwen. Een tof product is het begin, met de marketing errond zet je je product in de kijker.
Hoe breng je je product aan de man? Hoe zet je sociale media in? Hoe vergroot je je zichtbaarheid in de media? Hoe kweek je street cred?
Communiceren en teasen, een product visualiseren, mensen warm maken: dat hebben Bob en Eline jarenlang in de media gedaan. Hoe hebben zij de omslag gemaakt om dat ook als ondernemers te doen?
In deze keynote delen Bob en Eline hun ervaringen met jonge starters en ervaren ondernemers.
Een merk met een verhaal
Goed gebrild door het leven, op elke leeftijd. Een bril als accessoire om je outfit helemaal af te maken. De toegevoegde waarde van een bril in de verf zetten. All eyes on you, want je draagt een toffe bril: dat is de bottomline achter Odette Lunettes. Op twee jaar tijd is het merk erin geslaagd nieuw leven te brengen in de soms wat saaie brillenwereld. Bob noch Eline had een verleden in de modewereld of de brillenbusiness: dat gaf hen de vrijheid om er met een frisse blik aan te beginnen. Dat die aanpak welkom was, merkten ze meteen aan de positieve reacties van de opticiens, ondanks de eerste argwaan omdat de zoveelste BV langskwam met een modeproject.
Sleutelwoorden
Originele ontwerpen, technisch vakmanschap, exclusieve maar betaalbare monturen, en een creatieve marketing: dat zijn de vier pijlers van het verhaal achter Odette Lunettes. Sober, tijdloos, elegant en stoer zijn de vier sleutelwoorden die de brillencollecties typeren.
Dag en nacht werken, dat hoort er ook bij. En vallen en opstaan. Voorlopig doen vennoten Eline en Bob nog veel zelf: ontwerp, verkoop, boekhouding, marketing, winkelbezoek en inrichting van de temporary shops … Maar het is belangrijk om je eigen sterktes te kennen en je te omringen met professionele medewerkers, weten ze. Zeker omdat Odette Lunettes ook internationaal hoge ogen begint te gooien.
Durven springen
Odette Lunettes is aan een stevige groeispurt bezig. Eline: “We zoeken onze weg. Een groot voordeel is dat Bob en ik heel complementair zijn, we zitten helemaal anders in elkaar. Dat zorgt voor stevige discussies, maar zonder die uitwisseling van gedachten is er ook geen vooruitgang. (…) Ik ben de springer, soms te snel en ondoordacht. Bob heeft eerder iets van : ‘Wow, rustig aan.’ Dat maakt dat we springen met een parachute, een goeie consensus.” Strategisch denken en toch ruimte laten voor impulsiviteit, ook dat is een geheim recept achter Odette Lunettes.
Springen betekent ook risico’s durven nemen. Bob: “Ondernemen doe je met vallen en opstaan, en de volgende keer weet je alweer beter hoe je de valkuilen kan ontwijken. Je leert elke dag bij.”
Spannend is het alleszins, en dat vinden ze goed. Ze hebben hun zaak opgestart zonder investeerders, alleen met eigen spaarcenten. Als het niet lukt zijn ze alles kwijt. Dat weten ze. Maar ze hebben bewust gekozen voor het avontuur en voor de levenslessen die bij zo’n avontuur horen. Eline De Munck en Bob Geraets zijn ondernemers pur sang. Maar hun beginnend ondernemerschap was een harde leerschool – een ervaring waaruit veel te leren valt.
Geannuleerd
Dit event is exclusief voor VLI-leden, indien u nog geen lid bent, neem dan contact op met secretariaat@vli.be
foto’s ©Thibault Gregoire/Read My Lips